Three artists investigate the boundary between surface and depth through distinct painting techniques - layering, spraying, and masking - each challenging traditional perceptions of pictorial space. Their works share a fundamental interest in how painted surfaces can evoke spatial complexity and atmospheric presence. Together, they demonstrate how contemporary abstraction continues to find new ways to explore dimensionality and optical effects.
Yukiko Ôyama
After graduating from the Department of Oil Painting at Tama Art University in 2015, Yukiko Ôyama has been working at a shared studio called REV in Sagamihara. As she describes her goal as “painting thin yet thick paintings,” her painstakingly layered delicate colors evoke a tactile sensation that conveys air and warmth to the viewer.
Thomas Gillant
After graduating from an art university in France, Thomas Gillant came to Japan in 2013 and has spent about ten years working in his studio in Chiba. Using a spray gun to apply diluted oil paint, his works convey both the physicality of the artist and a sense of depth and light reminiscent of Western landscape painting, all within the realm of abstraction.
Shingo Horiguchi
After completing his master’s degree in Japanese Painting at Tama Art University in 2018, Shingo Horiguchi initially created works by constructing blocks and drawings out of thick paper, photographing the compositions, and then turning those images into paintings. Since 2022, his style has shifted to abstract expressions using masking techniques, but his consistent focus remains on exploring the very act of painting with an engineering-like approach.
3人のアーティストは、層を重ねる、スプレーを使う、マスキングをするという異なる絵画技法で、表面と奥行きの境界を探ります。それぞれが絵画の空間に対する伝統的な考え方に挑戦しています。彼らの作品には、塗られた表面がどのように複雑な空間や雰囲気を生み出すかという共通の関心があります。これらの作品は、現代の抽象絵画がどのようにして新しい次元や視覚効果を追求し続けているかを示しています。
小山維子は2015年に多摩美術大学油画専 攻を卒業後、相模原にあるREVという共同アトリエで制作を続けています。本人 の言葉で「薄くてぶ厚い絵を描きたい」 と語っている通り、長い時間をかけて作 品と向き合った結果作り出される薄い色 彩の積層は、空気や熱を含んだ手触りを 鑑賞者に感じさせます。
Thomas Gillant(トマジラン)はフランス の美術大学を卒業後、2013年に来日して から約10年間千葉のアトリエで制作を続 けてきました。有機溶剤で薄めた油彩を スプレーガンで吹き付ける手法で作られ る画面は、作家の身体性と同時に、抽象 表現ながら西洋の風景画のような奥行き と光を感じさせます。
ホリグチシンゴは2018年に多摩美術大学 修士課程の日本画研究領域を修了後、厚 紙で作ったブロックやドローイングを構 成し、写真で撮影したイメージを絵画化 するというスタイルで制作していまし た。2022年からはマスキングを使用した 抽象的な表現に変化しましたが、一貫し て絵を描く方法そのものについて考察す る工学的な態度で制作しています。
Yukiko Ôyama
After graduating from the Department of Oil Painting at Tama Art University in 2015, Yukiko Ôyama has been working at a shared studio called REV in Sagamihara. As she describes her goal as “painting thin yet thick paintings,” her painstakingly layered delicate colors evoke a tactile sensation that conveys air and warmth to the viewer.
Thomas Gillant
After graduating from an art university in France, Thomas Gillant came to Japan in 2013 and has spent about ten years working in his studio in Chiba. Using a spray gun to apply diluted oil paint, his works convey both the physicality of the artist and a sense of depth and light reminiscent of Western landscape painting, all within the realm of abstraction.
Shingo Horiguchi
After completing his master’s degree in Japanese Painting at Tama Art University in 2018, Shingo Horiguchi initially created works by constructing blocks and drawings out of thick paper, photographing the compositions, and then turning those images into paintings. Since 2022, his style has shifted to abstract expressions using masking techniques, but his consistent focus remains on exploring the very act of painting with an engineering-like approach.
3人のアーティストは、層を重ねる、スプレーを使う、マスキングをするという異なる絵画技法で、表面と奥行きの境界を探ります。それぞれが絵画の空間に対する伝統的な考え方に挑戦しています。彼らの作品には、塗られた表面がどのように複雑な空間や雰囲気を生み出すかという共通の関心があります。これらの作品は、現代の抽象絵画がどのようにして新しい次元や視覚効果を追求し続けているかを示しています。
小山維子は2015年に多摩美術大学油画専 攻を卒業後、相模原にあるREVという共同アトリエで制作を続けています。本人 の言葉で「薄くてぶ厚い絵を描きたい」 と語っている通り、長い時間をかけて作 品と向き合った結果作り出される薄い色 彩の積層は、空気や熱を含んだ手触りを 鑑賞者に感じさせます。
Thomas Gillant(トマジラン)はフランス の美術大学を卒業後、2013年に来日して から約10年間千葉のアトリエで制作を続 けてきました。有機溶剤で薄めた油彩を スプレーガンで吹き付ける手法で作られ る画面は、作家の身体性と同時に、抽象 表現ながら西洋の風景画のような奥行き と光を感じさせます。
ホリグチシンゴは2018年に多摩美術大学 修士課程の日本画研究領域を修了後、厚 紙で作ったブロックやドローイングを構 成し、写真で撮影したイメージを絵画化 するというスタイルで制作していまし た。2022年からはマスキングを使用した 抽象的な表現に変化しましたが、一貫し て絵を描く方法そのものについて考察す る工学的な態度で制作しています。
Sukiwa Gallery (Tokyo), October 2023