"Layer by Layer" examines the interaction between artistic control and material behavior through controlled paint application. In this series, Thomas merges spray techniques, abstract art conventions, and digital aesthetics to create works that address dimensional boundaries. His practice integrates CGI influences, photographic principles, and optical phenomena across painting, video, and three-dimensional formats.

His recent works demonstrate a methodical approach where abstract patterns emerge through controlled layering processes. Each stage builds with calculated actions, maximizing visual impact through minimal intervention. The viewer follows paths of sprayed oil paint, strategic drips, and deliberate marks that reveal the sequence of artistic decisions.

These compositions suggest organic structures spanning microscopic to cosmic scales, while maintaining equilibrium between technical control and material chance. Through precise application and strategic restraint, the works in "Layer by Layer" achieve complex dimensionality despite their fundamentally flat surfaces.




「Layer by Layer」展では、絵の具の重ね方を細かくコントロールしながら、作家の意図と素材の特性がどのように影響し合うのかを見つめます。トーマスは、スプレー技法、抽象画の伝統、そしてデジタルの表現を組み合わせ、平面と立体の境界を探る作品を生み出しています。絵画、映像、立体作品を通じて、CGの影響や写真の原理、光の現象を取り入れた制作を行っています。

最近の作品では、層を重ねていく過程で抽象的な模様が現れる手法を用いています。それぞれの段階で計算された最小限の作業によって、強い視覚効果を生み出します。鑑賞者は、スプレーで吹き付けられた絵の具の跡や、意図的な滴、計画的な筆跡を追いながら、制作の過程をたどることができます。

作品は、顕微鏡で見る小さな世界から宇宙まで及ぶような有機的な構造を想起させます。技術的なコントロールと素材が生み出す偶然のバランスを保ちながら、平面でありながら複雑な奥行きを実現しています。





Yu Harada (Tokyo), February 2024